oskmar

Alla inlägg den 16 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 16 januari 2023 16:49

 

Kvart i elva på förmiddan, solen sken och det var 20 grader kallt!

    

Bra väder i dag, kallt och solsken, inget snöfall, det bästa av allt.

Det har varit omkring 20 grader kallt, ibland över och ibland under 20 grader.

Det får det gärna vara för då snöar det inte!

 

Solens strålar når bergstoppen. Klockan är kvart i elva på förmiddan och jag ska strax börja med snöskottningen, sedan jag druckit elvakaffet.

  

Nu har jag sett nyheterna och det verkar som att det ska vara uppehåll i morron också, men på onsdag då snöar det igen.

Här ute på gården ser det bedrövligt ut nu för Anders har inte haft möjlighet att skotta. Jag har skottat stigar till ladugården och vedboden så jag klarar mig.

Och framför huset och omkring bilen fick jag oväntad hjälp idag när Ingrid och Nils Gunnar kom.

Det var kallt om fingrarna och fötterna idag, jag fick gå in och värma mig och byta handskar fyra gånger innan jag var klar. Men hellre kallt än snöfall, säger jag igen.

 

Ja, det är samma motiv varenda dag i stort sett, men det är mera snö på bilderna varje dag.

  

På Tv:n berättar de att det är ett helt gäng ryska oligarker som dött under mystiska förhållanden inom ett år. Jag tror att det var över 20 stycken, antagligen mördade.

Oligarker är ju stormförmögna män inom gas och oljebranchen i Ryssland och flera av dem har ju stått nära Putin och flera inte alls. Nu funderas det på varför så många under sista året mött döden under olika konstiga sätt.

Och det funderas hur och om Putin är inblandad.

Ja, Ryssland är ett märkligt land har jag alltid tyckt och ett annorlunda folk i mångt och mycket, om det nu beror på dikturen de lever i eller vad. 

Fast det förekommer val på ledare där vill jag nog påstå att det är en diktatur fullt ut, det är ju långt ifrån fria val.

  

 

Dagens namn är: Hjalmar och Helmer, grattis till er!

 

Båda namnen har förekommit i Bellvik, Hjalmar Oskarsson, var min fars ene bror och Helmer Sandin var son till en syster åt min mormor och hennes man Olof Axel Sandin.

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

Köket har bytt skepnad, nu är det bara två röda julstjärnor kvar av allt det röda, som är så fräscha än så jag nens inte slänga dem än.

  

Hej då och ha det bra!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards