oskmar

Alla inlägg den 1 december 2022

Av Elsa Mårtenzon - 1 december 2022 17:54

 

Men kolla, en lien ljusning på himlen i dag, men bara liten!

    

Hej på torsdagkvällen!

Nu är det julmånad och alla får bråttom, mycket ska hinnas med innan julafton.

Och poff så är det över på några dagar! 

 

I dag har jag gjort en veckostädning och bakat litegrann och poff så

var det kväll!

Jag har bestämt mig, jag ska inte baka nio sorter plus lussekatter i år, från och med i år ska jag dra ner på julivern!


Det har gått snöskurar lite då och då under dagen, de har inte innehållit så mycket snö.

Det har varit minusgrader idag, ingen mera tö nu före jul, tycker jag.

Det klarnade upp på himlen på eftermiddan, men inte så länge. Solen hann inte komma fram

Just nu är det 3,2 minusgrader och snöar inte.

 

Och så kom dimman...

  

Det har varit enkelt att laga middagen i två dagar för igår kom Nils Gunnar och  Ingrid ner och då hade de med sig nygjord köttsoppa med klimp. Två portioner sa de, men för mig var det fyra portioner, så jag har två kvar i frysen.

Nils Gunnar gör för förbaskad god köttsoppa och med älgkalvkött, så den gick hem.

 

Jag ska nog ha en bakardag i morron också, tror jag. Jag ska ta det pö om pö.

 

Ur boken "3000 otroliga fakta om Sverige":

 

"Omkring 22 000 svenskar fyller år på julafton. 

Två av tio svenskar över 16 år tycker inte om julen."

Slut citat.

 

Enar min morbror var en av de svenskar som fyllde år på julafton.

Mamma berättade att mormor och morfar var bjudna till morfars kusin Jonas och hans familj i Nybäcken julen 1904 men det fick de tacka nej till, för just den julaftonen behagade min morbror Enar göra sitt inträde i världen.

Att det skedde på julafton hade nog ingen betydelse när det gällde julklappar och födelsedagspresenter, dessa lyxdelar i livet var nog inte aktuella på den tiden, 1904. Det var en helt annan tid, men att man bjöd hem varandra för att äta julkvällen tillsammans släktledes var tydligen vanligt även då.

Det skulle ha varit roligt att vara en fluga på väggen på ett sånt kalas.

Enar var den här gården trogen från 1904 till 1984, då lämnade han över gården till mig, tack Enar!

    

Dagens namn är: Oskar och Ossian, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

Dimman döljer halva Käringholmen...

Hej då för denna kvällen!

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards