oskmar

Alla inlägg den 7 december 2022

Av Elsa Mårtenzon - 7 december 2022 17:36

 

Månen uppe halv sju på morron, som jag...

  

I dag har det varit både kallt, mindre kallt, solsken, molnigt och snöfall.

Allt på en och samma dag, då hinner man inte bli less i alla fall.

Det var 20 grader kallt i morse när jag kom ner i köket, det kallaste i dag.

På förmiddan blev gradantalet mindre efterom tiden gick och vid elvatiden började det att snöa lite smått.

Sedan har det snöat lite hela tiden och har väl kommit ca 4-5 cm hittills.

Just nu är det 10 grader kallt, det snöar fortfarande och ikväll håller sig månen undan, på grund av mulen himmel. 

 

Halv nio i morse och det börjar dagas.

  

Jaha, då blev allting svart då!

Allting blev helt plötsligt helsvart, el-strömmen for sin kos, inte bra. Men nu har den kommit tillbaka. 

Men mazarinkakan jag bakat i dag fick jag skära i ljuset från en ficklampa och det blev som det blev, nu är den i frysen ialla fall.

Man är ganska handikappad utan el och för oss gällde det inte så lång stund, det finns de som får vara utan, kanske hela vintern, som i Ukraina, så jag ska inte klaga.

 

Ja, jag har inte fått mycket gjort i dag heller, men jag hade planerat en hel del, vackert så.

Först på morron ringde Ann Cahtrine och vi pratade länge och det var roligt, för det händer inte varje dag precis.

Sedan klädde jag på mig för "kallväre" för att gå och hämta ved. Tog god tid på mig, behövde riva ner mera och då måste jag vara försiktig. 

När det blev för kallt för fingrarna vände jag tillbaka.

När jag kommer fram till huset ser jag att Ingrids bil står där och de kommer med älgkött, styckat, malt, paketerat och fryst.

Det hade Magnus varit här och jagat och Anders skulle ha varit med men hade inte tid.

Han hade sagt att morsan kunde få hans del av köttet. Men jag hade hälsat med Laila att jag inget kött ville ha i år.

Men idag kom det ändå och det är klart när det kommer fixat och klart då kändes det välkommet ändå.

Det enda jag behöver göra nu det är att laga till det och äta det.

Och jag tackar Nils Gunnar och Ingrid för allt besvär de haft!

Och Magnus som måste skjuta älgen, fast jag vet att det tillhör hans favoritsysselsättningar, att jaga.

 

Dagen började bra med en strimma av moln, men det blev mera och snö på det.

  

 Men vad är det som händer i Tyskland nu då?

Jag hann inte höra allt, men att 3000 poliser gjort tillslag på många olika platser, hann inte höra antalet, mot högerexstema grupper, som planerade att storma parlamentet i Tyskland och ta över styret i landet. De planerade alltså en statskupp och skulle ta över Tyskland, nämndes bland annat att de inspirerats av Trumps gäng som stormade i USA och skulle ta över för Trumps räkning.

De hade klart vem som skulle bli ledare i Tyskland, en 70-årig adelsman o s v.

Jag tror att det är upp och nervärda världen vi skådar, det händer ena galna händelsen värre än den andra hela tiden. VANSINNE!

    

 

Dagens namn är: Angela och Angelika, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra kväll, vi ses!

Det blev sent ikväll, hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards