oskmar

Alla inlägg den 2 december 2022

Av Elsa Mårtenzon - 2 december 2022 17:53

 

Go`kväll i lyktans sken!

  

Så var det kväll då, vaken sedan halv fyra i morse så har dagen varit ganska lång, men jag klev inte upp då utan låg och läste, i hopp om att bli trött igen. Men klockan sex hade jag härdat ut som är min vanliga tid för uppstigning.

 

Det har varit bra väder i dag, men moln hela dagen. Ingen snö har fallit idag, på den fronten har det varit lugnt.

Just nu är det 4,9 grader kallt och där omkring har det varit under dagen. 

Men nu har de lovat en köldknäpp framöver och då får vi se vad en köldknäpp innebär i detta läge.

 

På den här bilden bara lite rimfrost, men nu finns det liiite snö i alla fall.

  

 Jag har bakat i dag och tänkte för mig själv, fy så långsamt allt går nu.

När jag jobbade kunde jag göra fem degar efter att vi ätit middan och två av dem kunde jag baka ut och de tre andra plastade jag in för att baka ut nästa kväll.

Då var det lite mera fart på "käringa". 

Nu går det som "lusa på tjöresticka"

Är det möjligen någon som känner igen det uttrycket?

 

Nu ser det lite vintrigt ut i alla fall...

  

Vid fyratiden ringde ett för mig okänt telefonnummer. Men jag vågade svara för det stod, Dorotea Västerbotten.

Och när jag svarade så hör jag en som presenterar sig som prästen i Dorotea.

Jag blev så förvånad så det bara slank ur mig: "Ja, men jag är inte död än", och fick be om ursäkt.

Så går det när man inte har "nån farstu för stugen", ytterligare ett gammalt uttryck.

Men jag tror inte prästen blev kränkt, det lät inte så i alla fall.

Hans ärende var om en förfrågan från en kvinna ifrån Umeå som hade ringt pastorsexpen och frågat efter en man från Bellvik som emigrerat till USA.

På hans beskrivning kunde jag tala om för honom vem han var, han hade haft en sportaffär på Manhattan.

Då visste jag direkt att det var Harry Wallin hon frågat efter.

Jag sa till prästen: "Jag har berättat litegrann om Harry Wallin i Bellviksboken och mer om hans förfäder.

Då sa prästen: "Men den boken vill jag köpa", så han bestämde med mig att han skulle komma hit på söndag och så skulle han meddela kvinnan i Umeå mitt tele- nummer.

 

Dagens namn är: Beata och Beatrice, grattis tll er!

 

Ha en fortsatt trevlig fredagkväll, vi ses!

 

Hej då för ikväll!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards