oskmar

Alla inlägg den 4 december 2022

Av Elsa Mårtenzon - 4 december 2022 17:11

 

Fint med snö på träden...

  

I dag har inte solen fått visa sig, molnen har tagit överhanden.

Det har varit runt 6-7 minusgrader under dagen, inte snöat.

Just nu är det 7,4 kan ändras under kvällen, då ändrar jag också.

 

Ingen enda lucka i molntäcket i dag. Men när jag tog den här bilden, då fanns det en liiiten lucka.

  

Ja i dag har jag inte gjort särskilt mycket, skulle baka rån, men en präst har gjort mig sällskap från 20 minuter över elva till halv tre på eftermiddan.

Men när han åkt gjorde jag smeten till rånen i alla fall. Så i morron, då!

 

Han skulle komma klockan ett på dagen, men chansade väl litegrann.

Och som vi har pratat och jag passar ju på så klart.

Vi har pratat om kriget i Ukraina, om den onde själv, Putin, om ondska och maktlystnad.

Om gudstro, om Petter Wiklund, min fars morfar och hans söndags- gudstjänter, när barn och barnbarn skulle sitta som ljus och lyssna tills han ansåg sig klar med sin predikan, alla söndagar året om.

Om när han samlade alla på julaftonskvällen för att läsa julevangeliet om Jesu födelse i stallet på halmens strå.

Vi har pratat om den "kristna" församlingen i Knutby och de extremt fula handlingar som skedde där.

Jag har ju passat på att ta upp de olika ämnena för att få diskutera dem med en präst och höra hans synpunkter.

Jag frågade honom om hans tro på skapelseberättelsen, vad han trodde om att Gud skapade jorden, ja hela universum på sju dagar som det står i bibeln och vice versa Big Bang. 

Svaret blev lite kryptiskt, jag kan inte påstå att jag vet hur och vad han trodde på.

Ja, det är nog inte lätt att vara präst alla gånger, men jag har fått diskutera och fråga i flera timmar idag i alla fall. Och prata...

Vi har pratat om Folktron som existerade förr, om vittra till exempel, o s v.

Och vi hann med en del andra ämnen också, det är inte många som ger sig tid att sitta och prata dessa ämnen med mig, ingen alls, så idag har jag fått mitt lystmäte.

      

 

Dagens namn är: Barbara och Barbro, grattis till er!

 

Ha en riktigt fin avslutning på andra adventskvällen, vi ses!

 

Jag och min fula vedbod säger hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards