oskmar

Alla inlägg den 16 december 2022

Av Elsa Mårtenzon - 16 december 2022 16:40

 

Halvtre på eftermiddan, klar himmel och kallt.

  

Fortfarande är det allra bäst att hålla sig inomhus, tycker jag.

Det var strax över 28 grader kallt även i morse, men vackert. Där omkring har det varit under dagen. Men det har varit väldigt vackert, som ett stort strassmycke har det glittrat om marken.

Just nu visar termometern 27,5 minusgrader och det känns om man går ut. Jag var snabb när jag hämtade veden idag.

 

Solen värmer inte en sån här dag, men månen hänger med än. I gårkväll när klockan var nio var den som en grann kopparkittel till färgen, men bara halv.

    

Det skulle inte vara så roligt om jag "klomre" till det i vedboden och ramlade. Då fick jag nog frysa ihjäl därinne på nolltid. Det finns lite att ta tag i och dra upp sig i där. Men jag klarade mig i dag också, i morron har Michael lovat att komma och hjälpa mig att riva ner och fram mera ved, det fattas mig 2-3 cm för att jag ska nå den nu med järnkrattan. Det går mycket av den varan nu när det är så här kallt.

 

Nu har jag gjort plats och förberett för julgranen och väntar bara på bättre väder så att jag kan ringa Ingrid, som har lovat att komma och bära upp den åt mig, från det nedre huset, jag tänker inte försöka att göra det själv, den här gången.

 

Ur boken "3000 otroliga fakta om Sverige":

"Den första kända julgranen var prydd med saffranskringlor, äpplen och ljus, fanns på det adliga godset Stora Lundby i Södermanland år 1741. Tidigare kallades julgranen för "Mosebuske". Man syftade då på Bibelns berättese om den brinnande busken,

För övrigt har en julgran i genomsnitt en miljon barr."

Slut citat.

 

Nej jag har inga kringlor och ätbara saker på min julgran, men det hade mormor. Hon hade julgranskarameller med en liten godisbit i och små änglar av kristyr, hårda som sten och inte särskilt goda, bara söta.

Men man var inte bortskämd med så mycket godis på den tiden så de var uppskattade ändå.

 

Dagens namn är: Assar, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en bra fredagskväll, vi ses!

 

Hej då för den här kvällen!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards