oskmar

Direktlänk till inlägg 8 januari 2023

Januari 2023 01 08 snöfall dag som natt

Av Elsa Mårtenzon - 8 januari 2023 16:51

Jag hade besök från ett stort gäng hungriga orrar vid husknuten i morse, de trängdes på grenarna så de nästan gav vika av tyngden. 

   

Både under natten mot i dag och under dagen har det snöat i stort sett utan uppehåll. På taken ligger det nu massor med snö, inte för att jag längtar efter att det ska rasa snö från taken. Det låser mig från att hämta ved och jag inbillar mig inte att jag ska kunna skotta bort raset själv, det är för mycket.

Jag har under dagen skottat bort det som Anders inte kunde ta med maskinen på förmiddan och det var minst lika mycket som i går när jag skottade, ett par dm eller mer.

I dag var det tyngre snö för det var mindre snöflingor och då är det inte så mycket luft i snötäcket.

På YR ser det ut som att det ska snöa i flera dygn framåt.

Just nu är det 0,9 minusgrader och ofta under dagen har det varit nära nollan, det hoppas jag inte på i nuläget. Och snön fortsätter vräka ner!

 

Det ryms inte mera nu på det lilla taket...

  

 Nu pågår "Folk och försvar" i Sälen den här veckan och det brukar jag följa.

Jag tror, eller är övertygad om att det kommer att innehålla mycket som inte är lika de tidigare "möten" som de haft, det har ju hänt saker som väl ingen riktigt trodde skulle hända, igen i Europa.

Man kan inte ta något för givet utan vara inställd på till och med det värsta.

Så onödigt så man baxnar och som det ställer till det och som det kostar ekonomiskt och i människoliv på plats för de flesta i vår omvärld. Och man bävar för alla nya drag som ska göras, det hotas och skräms åt alla håll från galna män från ryskt håll. Det sista jag läste nu var ett hot mot USA för deras vapenhjälp till Ukraina.

Ryssarna med sina män i toppen tycker ju att de ska få mosa folket i Ukraina helt utan protester från omvärlden, bättre vett har de inte!

    

Dagens namn är: Erland, grattis till er som bär det namnet!

I Bellvik har det funnits en med det namnet, nämligen Erland Edin, som flyttade till huvudstaden i unga år och blev kvar där.

 

Ha en fin söndagkväll!

I morron blir det "ren" vecka framåt, inga extra röda dagar. Vi ses!

 

Orkar grenarna resa sig igen, kan man undra? Det ser ut så här på alla buskar nu.

Hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards